• Română
  • English

6-7 DECEMBRIE 2012: MUTUAL LEARNING WORKSHOP- CAUZA SI EFECT – ANALIZA IMPACTULUI IN INVATAMANTUL SUPERIOR. INSTRUMENTELE DE TRANSPARENTA SI IMPACTUL LOR IN INVATAMANTUL SUPERIOR

poze_404In cadrul activitatii A 4.8 fost organizat, în parteneriat cu Catedra UNESCO a Scolii Nationale de Studii Politice si Administrative, un Mutual Learning Workshop, intitulat ”Cauza si efect – analiza impactului in invatamantul superior. Instrumentele de transparenta si impactul lor in invatamantul superior”. Evenimentul a reunit, la Hotelul Siqua Bucuresti, peste 20 de experti straini si romani in domeniul analizei de impact, precum si a dezvoltarii, implementarii si evaluarii instrumentelor de transparenta la nivel international.

Intalnirea a debutat cu o scurta introducere in contextul national al sistemului de invatamant superior, realizata de Cezar Haj. La randul sau, Ligia Deca, coordonatorul Modulului IV a prezentat obiectivele si livrabilele pe care si le propune Modulul de lucru, precum si activitatea in cadrul careia a fost organizat evenimentul.

Ellen Hazelkorn (Vice President, Research and Enterprise, Dean of the Graduate Research School Head, Higher Education Policy Research Unit, Dublin Institute of Technology), coordonatorul acestui Mutual Learning Workshop, a punctat importanta intalnirii in atingerea obiectivelor activitatii pentru a vorbi, apoi, despre invatamantul superior in context international si evaluarea de impact a politicilor educationale. Ellen Hazelkorn a pus accentul pe legatura dintre economie, dezvoltare si invatamantul superior si pe analiza comparata a sistemelor nationale de invatamant superior, in contextual globalizarii. Un alt punct de interes al prezentarii l-a constituit prezentarea instrumentelor de transparenta utilizate in diferite sisteme nationale, ca modalitati de asigurare calitatii. Discutia s-a indreptat apoi spre contextul national din Romania, raportat la utilizarea instrumentelor de transparenta.

La randul sau, Alexander McCormick (Director of National Survey of Student Engagement, Indiana University, USA) a prezentat viziunea asupra mecanismelor de asigurare a calitatii si consecintele aplicarii acestora in sistemele de invatamant superior. Printre subiectele atinse s-au numarat managementul institutiilor de invatamant, din prisma masurarii calitatii si provocarile intampinate in procesul de design al instrumentelor de masurare a calitatii.

Intalnirea a continuat cu interventia lui Alex Usher (President of Higher Education Strategy Associates, Canada), care a prezentat importanta utilizarii indicatorilor si a datelor in analiza sistemului de invatamant superior. Potrivit lui Alex Usher, exista trei niveluri de masurare a performantei invatamantului superior: cel de sistem, nivelul institutional si nivelul academic.

A doua parte a zilei de 6 decembrie s-a concentrat in jurul prezentarii tipurilor de instrumente de transparenta cunoscute la nivel international. Astfel, Shelagh Whittleston (Education Manager, Australian Education International (AEI)) a impartasit experienta australiana in ceea ce priveste utilizarea My University, in timp ce Kate Wicklow (Head of Quality and Student Engagement at the National Union of Students, United Kingdom) a trecut in revista National Student Survey. La randul sau, Don Westerheijden (University of Twente) a vorbit despre U-Map, U-Multirank si CHE Germania.

Cea de-a doua zi a evenimentului (7 decembrie 2012) a debutat cu perspectiva Bancii Mondiale asupra studiilor de impact in domeniul educatiei. Kevin Macdonald, economist la Banca Mondiala, a prezentat mai multe modele de studiu de impact realizate in diferite state, precum si cateva tehnici de evaluare ex-ante si ex-post a politicilor publice. La randul sau, Lucian Ciolan (Decan al Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei din Cadrul Universitatii din Bucuresti), coordonatorul roman al evenimentului, a subliniat necesitatea realizarii metodologiei de impact a politicilor educationale in domeniul invatamantului superior.

Au urmat apoi dezbateri in cadrul a doua grupuri paralele, fiecare dintre acestea incluzand atat experti romani, cat si straini. Evenimentul s-a incheiat cu o sesiune de concluzii, in cadrul careia invitatii straini si-au manifestat interesul de a participa in continuare, cu expertiza lor, la realizarea documentului final.

Urmare a acestui MLW, echipa de experti romani se va mai intalni, in cadrul unor intalniri organizate de UEFISCDI, pentru a avansa in redactarea metodologiei de analiza de impact a politicilor publice din invatamantul superior, precum si a celor doua studii de caz.